مهارت نه گفتن

با توجه به اینکه راضی نگه داشتن تمام آدمهای اطرافمان غیر ممکن است باید گاهی با نهایت صداقت و صراحت وشجاعت کلمه “نه” را بکار ببریم تا خود آسیب نبینیم . دادن پاسخ نه برای کارفرمایان و رهبران کسب و کار نیز بسیار مهم است تا آنها بتوانند بدون آسیب رساندن به روابط کاری فعلی یا موقعیت آینده در شغلشان موفق شوند . در ادامه این بخش به روش مهارت نه گفتن قبل از آسیب خوردن می پردازیم.

برای مطالعه مقاله مهارت نه گفتن به صورت کامل به سایت ذهن مراجعه کنید.

مهارت نه گفتن

توسط امیرحسین سلطانی  توسعه فردیروانشناسیدر 20 اکتبر 2020

با توجه به اینکه راضی نگه داشتن تمام آدمهای اطرافمان غیر ممکن است باید گاهی با نهایت صداقت و صراحت وشجاعت کلمه “نه” را بکار ببریم تا خود آسیب نبینیم . دادن پاسخ نه برای کارفرمایان و رهبران کسب و کار نیز بسیار مهم است تا آنها بتوانند بدون آسیب رساندن به روابط کاری فعلی یا موقعیت آینده در شغلشان موفق شوند . در ادامه این بخش به روش مهارت نه گفتن قبل از آسیب خوردن می پردازیم.

نه گفتن همیشه برای نخستین بار ممکن است سخت و ناخوشایند باشد اما به مرور زمان و با تمرین و ممارست آسانتر شده و دستیابی به آن سهل تر می گردد.

بسیاری از ما از کودکی آموخته ایم که رضایت دیگران بیشتر از خواسته های خودمان ارزش دارند و بارها در موقعیت هایی قرارگرفته ایم که گفتن کلمه “نه” علی رغم میل باطنی برایمان سخت و دشوار بوده است چون بیش از رضایت خودمان دلواپس توجه و رضایت دیگران هستیم !

چگونه نه بگوییم؟

کمک کردن به دیگران در صورتی خوب است که به کارها و برنامه های خود، پیش و بیش از کمک به دیگران توجه کنیم . امور شخصی ومراقبت از خود بهترین بهانه برای نه گفتن میتواند باشد.

تصور کنید که از شما درخواستی برای حل یک مشکل در مدت زمانی کوتاه می شود ، در این اوقات انجام این درخواست ها دو تا سه ساعت از وقت شما را اشغال می کنند. در چنین وضعیتی شما متوجه عقب افتادن بسیاری از امور روزانه تان می شوید ، در حالی که با یک «نه» ساده کمک به حل مشکل را به زمانی دیگر موکول کنید.

کارآفرینانی که در صورت نداشتن وقت کافی برای انجام کارهایی خود به درخواست های جدید پاسخ مثبت می دهند به سلامتی، اعتبار و کارایی خودآسیب وارد می کنند زیرا قادر به انجام تمام وظایفشان نمی باشند هر چند این پاسخ مثبت بر گرفته از خوش بینی ذاتی شان باشد.

پاسخ های مثبت همیشگی، دادن پاسخ منفی به شکل ضعیف ، دادن پاسخ منفی بدون توضیح و لحن بد برخی کارآفرینان که تحت فشار قرار دارند، باعث بدتر شدن ماجرا شده و معمولا به احساس گناه می انجامد.یک کارآفرین موفق باید به تمام تعهداتش عمل کرده و توقعات دیگران را نسبت به خود مدیریت کند.

نه! به همین سادگی بگویید نه تا وظایفی را که نمیتوانید انجام دهید، قبول نکنید. ممکن گاهی پاسخ منفی به همین سادگی نباشد. در اینجا توصیه هایی ارائه شده که هنگام نه گفتن باید به یاد داشته باشید:

•    نه گفتن… نه بگویید. از استفاده از واژه نه نترسید. مراقب عبارتهای جایگزینی که دربردارنده تردید هستند مانند عبارت مطمئن نیستم، فکر نکنم بتونم و از این قبیل جملات تردیدی باشید چون به این معنی برداشت میشود که ممکن است بعدا پاسختان مثبت باشد.

•    پاسختان را طولانی نکنید. دلیل خود برای امتناع از پذیرش درخواست را بیان کنید اما آن را زیاد طول ندهید. از توضیح دادن زیاد یا توجیه کردن خودداری کنید. 

•    صادق باشید. برای نپذیرفتن مسئولیت، دلیل نسازید. بیان واقعیت همیشه بهترین راه برای نه گفتن به دوستان، عزیزان یا همکاران است.

•    محترمانه برخورد کنید. معمولا دلایل زیادی برای طرف مقابل وجود دارد که میخواهد شما درخواستی را قبول کنید بنابراین در حالی که محترمانه پاسخ منفی میدهید، با تعریف و تایید تلاش فرد، احترام خود به خواسته او را نشان دهید.

•    خود را برای تکرار درخواست آماده کنید. ممکن است تقاضای مورد نظر چندین بار از شما درخواست شود و لازم است چندین بار پاسخ منفی خود را اعلام کنید تا دیگران آن را بپذیرند. در این شرایط فقط با ارامش همان پاسخ خود را (با ذکر دلیل اولیه یا بدون آن) تکرار کنید.

 اگر عادت دارید همیشه پاسخ مثبت بدهید، برایتان نه گفتن ممکن است دشوار باشد اما یادگیری مهارت نه گفتن بخش مهمی از مدیریت استرس و تسهیل کردن زندگی است. با تمرین متوجه میشوید نه گفتن برایتان آسان تر میشود.

بهترین راه موفقیت

از اساسی ترین و اصلی ترین شرایط موفقیت یک انسان در زندگی فردی و اجتماعی داشتن قدرت «مدیریت خود» است. انسان موفق، ریشه همه موفقیت ها را در درون خود جست و جو می کند. امروز قصد داریم در این قسمت در مورد مهم ترین مقوله در زندگی هر فرد به نام بهترین راه موفقیت صحبت کنیم.

مقاله بهترین راه موفقیت در سایت ذهن به صورت کامل قابل دسترس است.

ایجاد یک بیزینس ، تحصیل در یک رشته خاص ، پیدا کردن شغل جدید و … همگی می توانند عاملی برای موفقیت فرد باشند . قطعا زمانی که به گذشته خود نگاه می کنید ، متوجه می شوید که چه انتخاب ها و چه اشتباهاتی باعث شده که از موفقیت دور شوید . حال در این مقاله راه های جدیدی را برای رسیدن به موفقیت به شما معرفی می کنیم که برایتان کارآمد باشد و مسیر شما را آسان تر کند. 

روی تعهد خود تمرکز کنید ، نه روی انگیزه. 

به این فکر کنید که چقدر به هدف خود پایبند هستید و تعهد دارید ؟ هدفتان چقدر برای شما مهم است و برای رسیدن به آن باید چه فداکاری هایی کنید یا متحمل چه سختی هایی شوید ؟ اگر خودتان را متعهد به هدفتان بیابید ، قطعا انگیزه کافی برای آن را نیز پیدا می کنید. 

به دنبال اطلاعات باشید ، نه نتیجه. 

اگر به لذت و هیجان کشف و شهود علاقمند شوید ، به تجربه کردن ، پیشرفت کردن فکر کنید ، قطعا انگیزه شما خاموش نمی شود . اگر تنها روی نتیجه تمرکز کنید ، انگیزه شما مانند هوا دچار نوسان می شود و لحظه ای طوفانی و لحظه ای دیگر آرام است و بنابراین کلید موفقیت این است که به مسیر فکر کنید نه به مقصد . به این فکر کنید که در این مسیر باید یاد بگیرید و تجربه کسب کنید .

کار و تلاش بدون وقفه 

وجود عوامل مختلف در اطراف شما که باعث پریشانی و حواس پرتی می شوند، ممکن است باعث درست انجام ندادن وظایف شما شوند .مانند اعضای خانواده، تماسهای تلفنی، برنامه های تلویزیون، شبکه های اجتماعی و .. که تمرکز شما را به شدت کاهش می دهند و دیگر قادر به انجام درست وظایف خود نخواهید بود.

بهترین کار دوری کردن از همه عوامل پریشان کننده و استرس زا است .کار کردن در یک محیط عاری از مزاحمت مثلاً در یک اطاق دربسته موجب به نتیجه رسیدن موفقیت آمیز در کارها می شود . 

حواس پرتی ها را دور بریزید.

 چیزهای بی معنی در زندگی و حواس پرتی ها همیشه بر سر راه زندگی هرکسی هستند ، مخصوصا حواس پرتی هایی که فکر کردن به آنها آسان تر از انجام دادن کارهاست. اما باید ذهن خود را طوری تربیت کنید که بیشتر مشتاق به انجام کارهای معنادار و چالش برانگیز باشد.

یاد بگیرید که در زندگی اولویت بندی داشته باشید و به مهم ترین ها فکر کنید. لیستی از کارهایی تهیه کنید که باعث اتلاف وقت در زندگی می شود و شما اصلا حسابشان را ندارید .

به دیگران دل خوش نکنید.

هرگز نباید از دیگران انتظار داشته باشید که کاری برایتان انجام دهند . نه همسر، نه دوست، نه رئیس و نه هیچ کس دیگر . همگی مشغول کار خودشان هستند و نمی توانند نیازهای شما را برطرف کنند . هیچ کس نمی تواند به اندازه خودتان در رسیدن به اهداف زندگی و شاد بودن موثر باشد . 

زندگی سالم و تندرست

تا کنون بارها شنیده اید که می گویند عقل سالم در بدن سالم است. سبک زندگی سالم یکی از عوامل مهم در موفقیت است . اگر حین تلاش برای دستیابی به موفقیت ، سلامتی خود را نادیده بگیرید ، شاید به موفقیت برسید اما در صورت بروز بیماری ناگهانی، نمی توانید این موفقیت را به مدت طولانی حفظ کنید.

پیروی از سبک زندگی سالم با خوردن خوراک سالم، و کار منظم به همراه استراحت کافی، منجر به قوی شدن سیستم ایمنی بدن می شود و دیگر هیچ چیزی مانع انحراف شما از خط موفقیت نمی شود . 

دوره اموزشی انلاین

کنولوژی های مدرن و جدید، کم کم جایگاهشان را در زندگی انسان امروز پیدا کرده اند. دنیای امروز دیگر بدون استفاده از این وسایل مدرن مانند گوشی های تلفن همراه، رایانه ها و اینترنت وهمچنین دوره های اموزشی انلاین ممکن نیست.

همه چیز به سمت مکانیزه و هوشمندتر شدن حرکت می کند و کم کم برای هر نیاز و مشکلی، یک محصول تکنولوژیک خلق شده است. اینترنت و فضای مجازی هم در این پیشرفت روز افزون بی تاثیر نیستند. تاثیری که باعث شده است که کاربران زیادی برای جستجوی کسب و کارهای مختلف، خرید کردن، برقراری ارتباط، کسب دانش و یادگیری از اینترنت استفاده کنند.

آموزش مجازی آنلاین

آموزش مجازی یا virtual learning و یا به عبارت دیگر آموزش الکترونیکی e-learning بر بستر اینترنت از راه دور امکان‌پذیر است. یکی از انواع آموزش مجازی و بی شک برترین نوع آموزش مجازی است که طی آن استاد و دانشجو در یک زمان مشخص وارد کلاس مجازی شده ودر یک محیط مجازی با یکدیگر در تعامل قرار میگیرند.

در آموزش مجازی آنلاین مدرس می تواند با ارائه فایل های پی دی اف و اسلایدهای پاورپوینت و صدا و تصویر خود مباحث آموزشی مورد نظر را با دانشجویان در میان بگذارد. اشتراک گذاری دسکتاپ کامپیوتر مدرس و نمایش محیط نرم افزارهای مختلف به صورت زنده به فراگیران ، امکان آموزش عملی موضوعات مختلف همچون کار با انواع نرم افزارها را ایجاد می کند.

آموزش آنلاین، یادگیری برنامه ریزی شده ای است که در آن معمولاً یادگیری و آموزش در محیط های جدا از هم صورت می گیرند. به همین دلیل آموزش آنلاین، به تکنولوژی های ارتباطی و نهادی برای طراحی و برنامه ریزی آموزش نیازمند است.

چرا آموزش آنلاین را انتخاب می کنیم؟ 

برای تحصیل در یک آموزشگاه آنلاین یا شرکت در یک دوره آنلاین، نیازی نیست که حتماً مسافتی طولانی را طی کنیم. در مورد دانشگاه آنلاین و مجازی هم این موضوع بیشتر تاثیر دارد. هزینه های سرسام آور زندگی در یک شهر غریب یا هزینه های روانی دوری از خانه و خانواده، می تواند هر کسی را منصرف کند.

همه این ها را باید به هزینه های تحصیل در یک آموزشگاه یا دانشگاه اضافه کنید تا متوجه بشویم که چه فشاری را از نظر مالی و روانی باید تحمل کنیم تا یک مدرک دانشگاهی بگیریم. آموزشگاه آنلاین به ما کمک می کند که فاصله های فیزیکی را حذف کنیم و از هر جای کشور یا دنیا، یک دوره آموزشی را به صورت آنلاین بگذرانیم.

حذف مشکل انتظار تا شروع دوره

مسئله بعدی در مورد آموزش انلاین که حل شده است، مشکل انتظار تا شروع دوره است. خیلی از دوره های آموزشی انلاین، در یک بازه زمانی مشخص و از قبل تعیین شده برگزار می شوند.

بنابراین انتظار کشیدن تا شروع دوره باعث می شود که یا فراموش کنیم که در دوره جدید ثبت نام کنیم، یا در هنگام شروع دوره جدید، زمان های خالی مان تغییر کند. همه اینها، مشکلات زمانی اموزش سنتی هستند.

بهترین آموزشگاه های آینده کدامند؟

بهترین آموزشگاه های آینده، آموزشگاه هایی هستند که می توانند فاصله های فیزیکی و زمانی را حذف کنند تا هر کسی از هر مکان و زمانی، بتواند یک دوره آنلاین را بگذراند. اگر تا قبل از این، صرفاً یک مطلب آموزشی به صورت ویدیویی یا تصویری یا متنی روی اینترنت پیدا می شد، امروز این مسئله فراتر هم رفته است.

بهترین راه تمرکز ذهن

تمرین های افزایش تمرکز بهترین راه تمرکز ذهن است که حواس متنوع و فراوانی برای این کار وجود دارند که میتوانید از آن ها در جهت تقویت قدرت تمرکز ذهنتان بهره ببرید یا تمرینات مخصوص خودتان را با ایده گرفتن از آن ها ابداع کنید.

تمرکز بستگی به توانایی تمرکز دارد. توسعه تمرکز کار آسانی نیست، زیرا به تعدادی از عوامل شامل محیط بیرونی و طرز فکر خودتان بستگی دارد. تمرکز اساساً تربیت ذهنی شما برای بهبود تمرکز است با این حال, ذهن تمایل دارد در برابر تلاش های شما در برابر آزادی خود مقاومت کند.

تمرین های تمرکزی:

تمرین 1:

یک کتاب یا مجله را بردارید و تعداد کلمات در یک پاراگراف را بشمارید. دوباره آن ها را بشمارید تا مطمئن شوید که درست شمارش کرده اید. می توانید با یک پاراگراف شروع کنید و همانطور که به آن عادت می کنید, به شمردن کلمات در دو پاراگراف ادامه دهید.

سپس به شمردن کلمات روی کل صفحه ادامه دهید. دقت کنید که بدون اشاره کردن انگشت به هر کلمه, ذهن را به صورت ذهنی و تنها با چشم خود انجام دهید. این، یکی از ساده ترین تمرین های مغز برای بهبود تمرکز است.

تمرین 2:

ورزش دیگری برای افزایش تمرکز ذهن شمارش از صد تا یک است. زمانی که این کار را می کنید, سعی کنید از صد به یک حساب کنید، اما این بار سه عدد را حذف کنید مثل:100- 97- 94- 91- 88 و …

تمرین 3:

یک کلمه الهام بخش یا یک صدای ساده را انتخاب کنید و در ذهن خود به آن فکر کنید و آن را برای چند دقیقه در ذهن تان تکرار کنید. زمانی که ذهنتان شروع به تمرکز بر روی آن کرد, به مدت 10 دقیقه بدون وقفه حرکت کنید.

تمرین 4:

سعی کنید حداقل سه دقیقه افکار خود را سرکوب کنید. این کار خیلی سخت به نظر می رسد، اما با تمرین منظم می توانید این کار را انجام دهید. با یک دقیقه شروع کنید و به تدریج زمان را افزایش دهید. سعی کنید بدون در نظر گرفتن فکر در ذهن خود, برای چند دقیقه خالی بمانید. این یکی از سخت ترین تمرین ها برای تمرکز است.

تمرین 5:

صاف روی یک صندلی بنشینید, سرتان را بالا بگیرید و شانه ها را عقب بکشید. بازوی راست خود را تا سطح شانه بالا ببرید و به سمت راست خود اشاره کنید. به اطراف نگاه کنید, سرتان را تکان دهید و نگاه خود را به انگشتان خود ثابت کنید.

در حین انجام این کار, دست هایتان را کاملاً بی حرکت نگه دارید. این تمرین را با دست چپ خود تکرار کنید.زمانی که بتوانید دست هایتان را کاملاً ثابت نگاه دارید, طول زمان را افزایش دهید تا با هر بازوی خود به 10 دقیقه برسید.

راحت ترین موقعیت این است که دست تان را به سمت پایین بچرخانید وقتی که باز است. اگر بتوانید به نوک انگشتان خود نگاه کنید, قادر خواهید بود بگویید که آیا دست شما کاملاً بی حرکت است یا خیر.

تمرین 6:

هدف از این تمرین بهبود تمرکز است. یک میوه مانند سیب, موز یا یک پرتقال در دست داشته باشید و از هر طرف آن را بررسی کنید و توجه خود را بر آن متمرکز کنید.

با افکار نامربوط که ممکن است در ذهن و یا افکار مربوط به میوه مانند بقالی که آن را خریداری کرده اید, منتقل نشود, ارزش غذایی آن باید آرام بماند و تمام این افکار را نادیده بگیرید. تمام توجه خود را به میوه بدون فکر کردن به چیز دیگری معطوف کنید و شکل, مزه, بو و احساس لمس آن را بررسی کنید.

منبع: https://www.beytoote.com/psychology/khanevde-m/exercises5-increase-focus.html

چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟

بزرگ‌ترین و موفق‌ترین آدم‌هایی که می‌شناسیم هم گاهی اوقات دچار کمبود اعتماد به نفس می‌شوند. برای تقویت اعتماد به نفس، مثل هر توانایی و مهارت دیگری باید تمرین داشته باشید تا بتوانید آن را مدیریت کنید، اما وقتی بتوانید خودتان افسار را به دست بگیرید، پیشرفت می‌کنید و زندگی‌تان از این رو به آن رو می‌شود.

برای اینکه بدانید چگونه اعتماد به نفس داشته باشیم؟ به سایت ذهن مراجعه کنید و این مقاله را به صورت کامل مطالعه کنید.

چگونه اعتماد به نفس خود را اندازه بگیریم؟

اعتماد به نفس همانطور که گفته شد، بسته به موقعیت و مهارت مورد نظر متفاوت خواهد بود. برای اینکه با اعتماد به نفس خود و نقاط قوت و ضعف خود آشنا شوید، به نکات زیر توجه کنید:

– چقدر برای خودتان اهمیت قائل هستید؟

– چقدر به خودتان می پردازید؟

– تا چه میزان مهارت های خود را می شناسید؟

– در چه مکان هایی اعتماد به نفس بالاتری دارید؟

– در کنار چه افرادی اعتماد به نفس بیشتری دارید ؟

1. از خودتان بپرسید: بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد چیست؟

ترسیدن از اتفاقاتی که ممکن است بیفتد خیلی راحت است. وقتی واقعاً از خودتان بپرسید بدترین چیزی که ممکن است رخ دهد چیست، تصویری روشن از موقعیت پیدا می‌کنید، کمی از ترستان از بین می‌رود و می‌فهمید که نتایج احتمالی آن به آن اندازه که اول تصور می‌کردید ترسناک نیستند.

با اینکار عواقب احتمالی را برای خودتان تعریف می‌کنید و همچنین متوجه می‌شوید که هر اتفاقی که بیفتد می‌توانید آن را مدیریت کرده و از آن سربلند بیرون بیایید.

2. موسیقی نشاط ‌بخش گوش دهید.

قبل از اینکه شب در مهمانی شرکت کنید، یا قبل از یک امتحان یا جلسه مهم، قبل از هر چیزی که ممکن است اعتمادبه‌نفستان را کمی سست کند، می‌توانید از موسیقی بعنوان انگیزه برای تقویت روحیه استفاده کنید.

3. یک چیز جدید امتحان کنید.

وقتی پا را از منطقه آرامشتان بیرون می‌گذارید و چیزی را امتحان می‌کنید که قبلاً نکرده بودید، نه تنها خودتان را وارد یک چالش می‌کنید بلکه محدوده‌های خود و اعتمادتان به توانایی‌های خود را گسترش می‌دهید. با امتحان کردن یک چیز تازه می‌توانید از ترس‌هایتان کم کنید و زندگی با موانع و محدودیت‌های کمتر داشته باشید.

4. برای انجام یک کار جدید نقشه بکشید و بعد آن را دنبال کنید.

این یکی از مهمترین و موثرترین راه‌های ایجاد اعتمادبه‌نفس دائم است. وقتی تصمیم می‌گیرید کاری انجام دهید و از آن عقب نمی‌کشید و آن را پیش می‌برید، خودتان به خودتان ثابت می‌کنید و اینجاست که اعتمادبه‌نفستان بالا می‌رود.

5. از مدیتیشن استفاده کنید.

مدیتیشن راهی عالی برای از بین بردن افکار منفی و دست یافتن به افکار مثبت است.

6. ورزش کنید.

این مورد اثری عمیق بر اعتمادبه‌نفس دارد. ورزش منظم و همیشگی سطح انرژی شما را بالا می‌برد و موادشیمیایی مختلفی تولید می‌کند—مثل تستوسترون و اندورفین—که حالت مثبت‌تری به شما می‌دهد.

به نظر می‌رسد ورزش به طور اتوماتیک‌وار موجب افزایش اعتماد به نفس می شود و رویکرد شما را نسبت به زندگی تغییر می‌دهد. علاوه بر آن فرم و شکل بهتری به اندام شما می‌دهد که راهی عالی برای بالا بردن اعتمادبه‌نفس است.

7. با یک ترس روبه‌رو شوید.

این مورد اصلاً آسان نیست. اما پاداش خیلی خوبی به همراه دارد. اگر با یک ترس روبه‌رو شوید، اعتمادبه‌نفستان 10 قدم بالاتر می‌رود. و هربار که با یک ترس روبه‌رو می‌شوید آرام ‌آرام متوجه می‌شوید که ضرب ‌المثل قدیمی “از هیچ چیز به اندازه ترس نباید ترسید” فقط یک کلیشه توخالی است.

8. چیزی نو خلق کنید.

همه انسان‌ها خلاق هستند. اما پس کودکی و نوجوانی این مسئله گاهی فراموش می‌شود. کشف دوباره خلاقیت‌هایتان راهی عالی برای بالا بردن اعتمادبه‌نفستان است. خلق یک چیز جدید راهی عالی است اما همیشه هم آسان نیست.

اما وقتی کارتان تمام شد نه تنها احساسی عالی نسبت به خودتان پیدا می‌کنید، بلکه بعضی ‌اوقات قسمت‌های جدیدی از خودتان که قبلاً می‌شناختید را دوباره کشف می‌کنید. خلاق بودن راهی عالی برای شناختن خودتان و توانایی‌های پنهانتان است.