نمانام یا بِرَند (به انگلیسی: brand) یا مارک (به فرانسوی: marque)، نام یا عبارت یا طرح یا نماد یا هر ویژگی دیگریست که مشخص‌کنندهٔ خدمات یا فروشندهٔ محصولی خاص باشد که به وسیلهٔ آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد. در این مقاله با برند، برندسازی و جزئیات ان اشنا خواهیم شد…

کمیته (انجمن) بازاریابی آمریکا (۱۹۶۰) اینگونه برند را تعریف می‌کند. «یک نام، واژه، سمبل، یا طرح یا ترکیبی از آن ها است که هدف آن شناساندن محصولات و یا خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان به مشتریان و همچنین تمایز محصولات آن ها از سایر رقبا می‌باشد.

ویژگی های یک برند

یک نمانام نیرومند باید از این صفات برخوردار باشد:

  1. تناسب
  2. جایگاه مناسب
  3. تحمل پذیری
  4. اعتبار
  5. الهام بخش
  6. بی همتایی
  7. جذابیت
  8. هویت

برند از نظر مصرف‌کننده

برند از نظر مصرف‌کننده یعنی:

  1. منشأ یا مبدأ محصول
  2. واگذاری مسئولیت به تولیدکننده
  3. خطرپذیری کمتر
  4. هزینه پرس و جوی کمتر
  5. نشانه کیفیت
  6. معامله یا عهد و پیمان با تولیدکننده محصول
  7. وسیله نمادین برای اظهار شخصیت
  8. بیشتر از نیاز مصرف کننده خدمات یا محصول گرفتن

انواع برند

برند جهانی Global Brand

برندسازی جهانی، داشتن مشتریانی در سرتاسر جهان و فرصت های جدید است که همگی جذاب و هیجان انگیز هستند. این گونه برندها به صورت گسترده ای پخش شده اند. مدل تجاری آن ها براساس شناخت، دسترسی آسان و پایداری است.

مدل عملیاتی این برند بر این فرض است که همواره از سوی رقیبان در حال تهدید است و در صورت لزوم تغییراتی کوچک را براساس انتظارات و نیازهای مصرف کننده در هر منطقه جغرافیایی ایجاد می کند.

برند افراد مشهور  Celebrity Brand


افراد مشهور با هدف افزایش فالوئرهای خویش سعی بر آن دارند که کارنامه کاری خویش شامل موفقیت ها، شایعات و رسوایی ها و هم چنین خصوصیات ظاهری خود را در شبکه های اجتماعی در اختیار علاقه مندان و طرفداران خود بگذارند.

مدل تجاری آنان حضور دائم در تبلیغات است که منجر به فروش حق پخش، لایسنس، امضا و نقش آفرینی به عنوان شخصیت تجاری برندهای معتبر خواهدشد. برندها معمولا با همکاری چهره های مشهور، فروش محصولات خود را بهبود می بخشند. توصیه های یک چهره مشهور راه بسیار مناسبی برای تشویق مخاطبان به خرید یک محصول به شمار می رود.